الأربعاء، 13 مايو 2009

لا بد من التغير و النمو و الرقي

يقو ل تولستوي "ليس من العدل ان الانسان الى العالم ويخرج منه كما اتي"
نعم لابد لنا من ان نتعلم ونتكيف و ننموا ونرتقي واذا لم يكن احدنا قادرا على اصلاح نفسه فهناك من سيساعده ولكن عليه ان يطلب المسانده فهناك سيجد من يسانده..........................................

هناك 5 تعليقات:

  1. أنا وقف عند جزئية
    " واذا لم يكن احدنا قادرا على اصلاح نفسه فهناك من سيساعده ولكن عليه ان يطلب السانده فهناك سيجد من يسانده"
    فكرتنى لما كنت مش قادر أقول لحد ساعدنى أنا فى مشكلة كانت بالنسبالى خطيره وبشعه...مش قادر أصرخ ولا أتكلم المرض بيزيد وبيدمرنى وانا سايبه لانى بكل بساطه انا خايف اقول انى انا بعانى من الميول المثلية.......يمكن تنازلت عن حقى انى اطلب المسانده والمساعده بس حقيقى ما كانش بإيدى لعدة عوامل وهى أكيد واضحه ليك..
    لكن على العموم أنا طلبت المساعده من الله وهو خير معين وأرشدنى لطريق التعافى
    -------------------------
    تحياتى

    ردحذف
  2. بالفعل لما قريت عن الطفل الداخلي اللي بينا وهو المحتاج الحب وانه احنا لازم ننميه
    بديت اتكلم معاه واسأله واحاول اكبرو عشانة اخرج من المحنه دي

    ردحذف
  3. ويقول ايضا(المطلوب تغيير الدنيا.فلنبدأ بأنفسنا الفكره هي انه يجب تغيير العالم.ولكن اول خطوه حتما نحو ذلك ان نبدأ بأنفسنا)

    ردحذف
  4. اعتقد ان كل واحد فينا بيبقى في الغالب عارف كويس ايه الحاجات اللي مش سويه جواه ومحتاجه تعديل بس اللي بيفرق من شخص للتاني ان في واحد بيبقى عايز يتغير للافضل وعنده تصميم على كده سواء بقى قدر ان يغير نفسه بنفسه او استعان بحد يساعده على التغيير لو هو مش قادر على كده لوحده ..وفي حد تاني بيبقى مستسلم...او معندوش رغبه في التغيير ومتقبل نفسه على وضعها..وده طبعا عمره ماهيتغير لانه مبيطلبش التغيير من الاساس.

    ردحذف
  5. فعلا

    كثيرون ظلموا انفسهم .. عاشوا وماتوا ولم يتغير فيهم شئ ولم يتعلموا شيئا ً قط

    فكم من شخص عاش لنفسه فقط والنتيجه انه غادر بلا ذكريات عنه

    المسانده لابد وان تكون متبادله فذلك هو اساس العطاء

    ردحذف