الثلاثاء، 28 أبريل 2009

كم هي مرهقه الذات المزيفة



كنت في حوار مع احد عملائي و قامت بالحديث عن مقابله له مع والدها وهي قد اساءت له في وقت ما و اخذت تتساأل كيف ستكون المقابلة كيف سأبدو و ماذا سأقول و ما هو الشكل الذي سأجعله يراني عليه( اعترضتها ثم قلت اه بتفكري اي قناع mask هتلبسى).......

لاحظت عليها قلقا و اضرابا وحيره شديده احسست بانها تقوم ببذل مجهود كبير للتعامل مع الذات المزيفة

شايفين الذات المزيفه مرهقه ازاي وبتحتاج مجهود
لكن الذات المزيفة مريحه مطمئنة
في نهايه حواري مع العميله قلت لها الحل سهل جدا ولكنك لم تعتادي على استعماله
فقط كوني انت كما انتي
مستني التعليق..........................................شكرا

هناك 6 تعليقات:

  1. كوني فقط كما انتي...وقفت كتير قدام الجمله دي واجابتها بالنسبالي صعب هل فعلا اتقبل نفسي واكون كما انا ولا لازم اني اتغير من اي ما كان .سؤال صعب

    ردحذف
  2. يا محمود قبول النفس هو بوابه لقبول الاخر بس انت جرب و هتحس الفرق

    ردحذف
  3. قبول النفس هو خطوه لقبول التغيير فلولا قبول المريض كزنه مريضا و هو في حاجه للعلاج لكان من المستحيل ان يتم علاجه او ذهابه لمن سيعالجه

    ردحذف
  4. وتفتكر لسه في الزمن دا في ناس مش لابسه بالفعل بدل القناع .. أقنعة لا حصر لها .. ننلون بها كما تتلون الحرباء !!

    "لم تعتادي استعماله"

    اعتقد انك كنت مفترض دائما ان الأخر يملك الاقنعة المختلفة بصورة عادية وحتي ان لم يستخدمها وانا اعتقد ان القناع دا بتشتريه من اللي بيعلمك ازاي تلبسه .. احنا بنتولد من غيرهم .. وكل يوم بيعدي عليك يا بتتعلم فيه ازاي تفضل بوجهك الحقيقي .. يا بتروح لعمو اللي بيعدي عليك تاخد قناع بلون و شكل غير ..

    الذات المزيفة .. لعنة تصيب صاحبها .. فيصاحبها

    الله معك

    ردحذف
  5. القضيه يا اليس اننا لم نتدرب على تنميه الطفل الداخلي او الذات الحقيقيه ولكننا تعلمنا بشكل مكثف كيف نرتدي الاقنعه و تعلمنا الانتقبل الا الاقنعه
    بس انا عايز اننا نكتشف الطفل الداخلي الحقيقي او نعيد اكتشافه هنتعود عليه وهنحبه هنقبل الناس وهما بدون اقنعه بكل مالديهم من عيوب و مزايا ......................اى خدمه

    ردحذف
  6. انا بقالي تلات سنين بروح للمعالج نفسي لعلاج المثلية وبعد اربع شهور من العلاج حسيت وحتى قولت للمعالج حاسس نفسي اتولدت من جديد وبعد فترة حسيت اني طفل صغير في كلامو وتصرفاتو وبعد فترة بديت تظهر رغبات للجنس الاخر لكن ما بين تلك الفترات كنت انتكس وتجيلي حالات اكتئاب ولحتى الان بحاول انمي الطفل ليبقى رجلا وان شاء الله وبعون الله لازم اوصل

    ردحذف